سلام ، به سایت آهن پیشرو خوش آمدید.

تسمه فابریک چیست؟ با 3 ویژگی مهم تسمه فابریک آشنا شوید

تسمه فابریک چیست؟ با 3 ویژگی مهم تسمه فابریک آشنا شوید

تسمه فابریک چیست؟

در واقع تسمه فابریک گونه ای از تسمه آهنی است.که به ما و صنعت های بزرگ مانند: صنعت ساخت و ساز بسیار کمک شایانی کرده است.

تسمه فابریک
تسمه فابریک

جهت تولید انواع تسمه های فابریک به بارخام نیاز داریم.

بارخام مورد نیاز ما باید چیزی باشد که وزن، اندازه و آلیاژ مورد نیاز ما را داشته باشد. پس یک چیز به کار ما می آید، و آن هم شمش آلیاژی است.

برای تولید تسمه فابریک ابتدا شمش را توسط فرآیند های مختلفی مانند: نورد یا ریخته گری به گرمای مورد نیاز ما می رسانند. و سپس تبدیل به ضخامت های مورد نیاز ما می رسانند.

در تولید تسمه فابریک از روش نورد استفاده می شود. یعنی روشی که میلگرد، نبشی و تسمه نوردی با آن تولید می شوند. اما چیز مهمی که در این جا باید بدانید این است که، تسمه نوردی توسط دستگاه های ساده و توسط ۸ الی ۱۲ نفر نیروی کار تولید می شود.

اما در تسمه فابریک این چیز ها نیست و همه چیز توسط دستگاه های اتومات یا نیمه تولید می شود. و توسط ۳ الی ۵ نفر نیروی کار تولید می شود. سیستم تسمه نوردی بسیار راحت و قابل فهم است. اما فرایند طولانی تری نسبت به تسمه فابریک دارد.

اما برعکس تسمه فابریک بسیار دستگاه های پیچیده ای دارد. اما در تولید آن راحت تر است و به راحتی می توان آن را تولید کرد.

تسمه کارخانه ای یا فابریکی

این نوع تسمه همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردیم، به مواد خام باکیفیت تری نسبت به تسمه های دیگر دارد.

دلیل اینکه تسمه فابریک به بار خام بهتری نیاز دارد این است که، تسمه ای ضخامت و عرض یکسان و در طول آن یک تیکه و به صورت صاف و براق باشد.

تسمه فابریک به دلیل استفاده از دستگاه های نوردی اتومات، بسیار قابلیت تولید بیشتری نسبت به تسمه های دیگری دارد.

بسته بندی تسمه فابریک
بسته بندی تسمه فابریک

به همین دلیل، فراوانی آن نیز در صنعت بیشتر است. اما به دلیل قیمت بار خام بیشتر و فرایند پر هزینه تر نسبت به تسمه های دیگر، قیمت بسیار بالاتری نسبت به بقیه تسمه ها دارد.

در‌ کنار نکته های مثبتی که در مورد آن گفتیم نکته های منفی نیز این نوع تسمه دارد. آن هم این است که، تسمه فابریک در اندازه هایی تولید می شود، و این اندازه گاها نیاز مشتری را برآورده نمی کند.

و این نیاز باید برآورده شود، به همین دلیل مشتری به سمت تسمه های دیگر کشانده می شود. مهم ترین تسمه ای که می توان در سایز های آن دست برد، و تغییر زیادی در اندازه های آن بتوان داد، تسمه نوردی است.

به همین دلیل تسمه نوردی گزینه بهتری برای کسانی است که سایز مخصوص یا سفارشی در ذهن و نظر خود دارند.

نکته منفی دیگری مه می توان از آن نام برد این است که: تسمه فابریک بندی های زیر ۳ تن ندارد، اما تسمه نوردی را می توان تا وزن ۱ الی ۳ تن تولید و در بندیل ها یا سته های مختلف جای داد.

که بسیار دست مشتری در قبال اندازه، وزن و قیمت باز می باشد. پس نیازی نیست اگر در کار شما بسیار دقت و اندازه دقیق نیاز نیست از تسمه فابریک استفاده کنید. به جای آن می توانید از تسمه نوردی در کار خود استفاده کنید.

فرایند تولید تسمه فابریک

همانطور که گفتیم در تولید تسمه نوردی به مواد خام با کیفیت و مناسبی نیاز است. به همین دلیل از شمش آلیاژی استفاده می شود.

و برای تولید آن ابتدا شمش ها را به صورت اندازه های مشخص قطعه قطعه کرده. سپس توسط کوره ی گرم شده به دمای مورد نظر می رسانند. تا بتوان آن را تغییر شکل و قابل تبدیل کرد.

تسمه آهنی فابریکی
تسمه آهنی فابریکی

همان طور که گفتیم، مانند تسمه نوردی توسط نورد گرم تولید می شود. پس بارخام گرم شده نیاز به تغییر شکل دارد. به همین دلیل از غلتک های مخصوص برای تغییر شکل دادن شمش استفاده می شود. و با چند بار رد شدن شمش و تغییر دادن شکل آن، تسمه فابریک به دست می آید.

تسمه های به دست آمده طول زیادی دارند، به همین دلیل نیاز به برش دارند، به همین دلیل توسط دستگاه هایی به نام قیچی از مقطع هایی آن را برش می دهند.

و ما می بینیم که از طول ۳۰ الی ۱۲۰ متر، تبدیل به ۶ متری های یکسان با طول و سایز مساوی تبدیل می شوند.

نکات مهم و مثبت تسمه فابریک

تسمه نوردی دارای اندازه نامیزان ‌و تلرانس زیادی است. به همین دلیل در بعضی از کارها به کمک ما نمی آید. پس ما به تسمه ای نیاز داریم که اشتباهات تسمه نوردی را دارا نباشد.

در اینجا است که تسمه فابریک به میدان می آید، و نشان می دهد که اگر به تسمه ای یک اندازه و سایز یکسان که در طول تسمه تغییری در آن ایجاد نشود، نیاز دارید گزینه بسیار مهم و پر قدرتی است.

آلیاژی که تسمه نوردی دارد در طول تسمه به دلیل بار خام ضعیف و نامرغوب دچار تغییر است اما این در تسمه فابریک غیرقابل مشاهده است.

تسمه فابریک در تمام طول آن یکسان و تک رنگ به رنگ دودی می باشد. که باعث زیبایی دو چندان تسمه می شود.

تسمه فابریک 2
تسمه فابریک 2

تسمه فابریک به دلیل دستگاه های اتوماتیک و خودکار تولید بالایی دارد. به طوری که گاها از وزن ۲۰۰ تن الی ۶۰۰ تن در روز تسمه فابریک تولید می شود.

چیز دیگری که مهم است، این است که: تسمه فابریک را نمی توان در اندازه های دلخواه تولید کرد. اما به چه دلیل؟

آن دلیل هم این است که: تسمه فابریک برای تولید ابتدا پیش بینی می شود که چه اندازه ای باید تولید شود که فروش داشته باشد. سپس دست به تولید آن می زنند. اما در تولید تسمه نوردی که تولید آن بسیار پایین تر است، می توان در مورد سایز تسمه مانور زیادی داد. تولید تسمه نوردی میانگین حدود ۱۵ الی ۳۰ تن در روز می باشد.

نتیجه

در این مقاله سعی بر آن داشتیم که شما را با تسمه فابریک آشنا کنیم، و در مورد ویژگی ها و بازار آن هم اطلاعاتی را با شما به اشتراک بگذاریم.

جهت خرید تسمه نوردی یا اطلاع از قیمت تسمه نوردی باما در تماس باشید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.